Schorem ademt dan ook een nostalgische en mystieke sfeer uit. Schorem is Brooklyn begin vorige eeuw. Is Johnnie Cash en Capone tegelijk en spreekt mannen uit alle lagen van de bevolking aan. Schorem is sterk op Facebook en Instagram. Naast het zijn van barbier, verkopen ze ook zelf ontworpen (barbiers)producten onder de naam Reuzel. “Het succes hangt samen met de liefde voor het barbiersvak. Oog hebben voor detail. Snappen waar mannen behoefte aan hebben (vrouwen zijn dan ook niet welkom). En voor de rest: geen gezeik, knippen en scheren!”, aldus Leen en Bertus die zo uit een gangsterfilm lijken te zijn ontsnapt.
Ambacht nieuw leven in geblazen
“De traditie waarbij vrijwel iedere man naar de barbier ging, is na de Tweede Wereldoorlog uitgestorven. Oorzaak? De komst van het ‘veiligheidsmesje’ waarmee het zelfscheren werd geïntroduceerd. Al ruim 10 jaar liepen wij met het idee rond om dit nostalgische gevoel terug te brengen. Door gebruik te maken van zowel traditionele als moderne knip- en scheertechnieken hebben we dit ambacht nieuw leven ingeblazen.”
Oog voor detail
“Dat onze barbierswinkel wereldfaam geniet, komt grotendeels door ons oog voor detail. Over de inrichting van iedere vierkante centimeter hebben we nagedacht. Van antieke kappersstoelen, open scheermessen tot aan talloze curiosa. De muziek, het krantje, het biertje, de warme en de koude doeken en de klassieke scheergeuren ademen de sfeer van weleer uit. En onze barbiers dragen smetteloze witte kappersjassen met een stropdas. Het totaalplaatje moet kloppen. Schorem is meer dan een herenkapper, het is een beleving!”